Update
12-08-2011

Het voorlopige contract voor de bouw van de brug bij het dorp Carolina verdwijnt in de prullenbak. Dat meldt de Surinaamse website StarNieuws (www.starnieuws.com). Vorige maand werd bekend dat het ministerie van Openbare Werken tot een akkoord was gekomen met bouwer Ballast Nedam. Met de opdracht zou een bedrag van 32 miljoen euro zijn gemoeid. Die kostenpost leidde in Suriname tot vragen in de Nationale Assemblee, het parlement.
Ministerie Ramon Abrahams (OW) zal met Ballast Nedam om tafel moeten voor een ontbinding van het voorlopige contract. Het Nederlandse bouwbedrijf liet in juli in een persbericht weten dat de deal voor de bouw van de Carolina-brug op 1 augustus definitief beklonken zou worden. Die datum passeerde zonder dat de verwachting werd bevestigd. De afgelopen week bleek al dat er rimpelingen waren (lees daarover het verhaal hieronder dat enkele dagen geleden op Strafkolonie.nl verscheen).
President Desi Bouterse heeft nu besloten dat er een openbare aanbesteding komt voor de bouw van de brug over de Suriname-rivier, die in 2007 zwaar beschadigd raakte en onbruikbaar werd. Op de aanbesteding kunnen internationale bedrijven inschrijven. Parlementsleden gaven eerder aan dat er in eigen land ervaring genoeg is om de klus te klaren.
Carolina ligt, net als onder meer de indianendorpen Redi Doti en Casipora, zo'n vijftig kilometer onder Paramaribo en in de directe nabijheid van het vroegere kamp Jodensavanne.


Nog eens de Carolina-brug

Eerder op deze site het verhaal over de teloorgang van de Carolina-brug. Inmiddels heeft Ballast Nedam opdracht gekregen voor de bouw van een nieuw exemplaar. Binnenkort meer duidelijkheid, belooft de woordvoerder.

Door Twan van den Brand

Bij Ballast Nedam zijn ze blij met de belangstelling die Strafkolonie.nl toont voor de bouw van de nieuwe brug bij Carolina, over de Suriname-rivier. Dat beweert Adrie van Kessel tenminste. Hij is hoofd corporate pr.
Maar, zo stelt Van Kessel in antwoord op de tien vragen van 24 juli: koester nog even geduld. Want: “Het communicatiebeleid van Ballast Nedam is gebaseerd op de uitgangspunten dat we geen projectinformatie delen zonder overleg met onze klant.” Bovendien: het is vakantie.
Hij houdt nog een slag om de arm. De deal van 32 miljoen euro zou op 1 augustus definitief worden beklonken, maar inmiddels lijkt sprake van enige vertraging. Antwoorden van Ballast Nedam kunnen meer duidelijkheid verschaffen over de bouw van de brug. Ze komt een kilometer of vijf van het huidige, kapotte exemplaar. Die kwam door verschillende aanvaringen, al dan niet vanwege een dronken kapitein, aan zijn einde.

Ondertussen heeft zich nog niet iedereen neergelegd bij de aanbesteding door het Surinaamse ministerie van Openbare Werken, dat tegenwoordig wordt bestierd door voormalig kapitein Ramon Abrahams. Nog maar enkele dagen geleden stelde Asiskumar Gajadien in het parlement vragen. Of uitgelegd kan worden waarom het allemaal zo duur moet zijn. En wat voor rol Surinaamse ondernemers gaan spelen.



Asiskumar Gajadien/ foto gpcnieuws.com

Gajadien, lid van de combinatie Nieuw Front/VHP, die eerste viool speelde voordat Desi Bouterse president werd, heeft zo zijn redenen om argwanend te zijn. “Bij vorige bruggenprojecten in Suriame waren steekpenningen aan de orde. Als dat weer zo is, zal ik niet schromen ook Ballast Nedam international erop te wijzen in hoeverre de ethische codes van landen niet nageleefd worden”, laat hij tegenover Strafkolonie.nl weten.

Gajadien doelt op de aanbesteding eind jaren ’90 van twee bruggen over de Suriname- en Coppenamerivier door toenmalig president Jules Wijdenbosch, geen vriend van het Nieuw Front, af en toe wel van Bouterse. De opdracht ging indertijd gepaard met een reeks aan geruchten over steekpenningen ter waarde van zo’n 21 miljoen gulden, een kleine tien miljoen euro.

Ballast Nedam, de achterklap meer dan beu, deed intern onderzoek (‘eigen vlees keuren’, sneerden de critici) maar constateerde niets ondeugdelijks. Niettemin gooide minister Evelien Herfkens van Ontwikkelingssamenwerking nog eens olie op het vuur toen ze bij een bezoek aan Paramaribo in 2000 beweerde dat Ballast Nedam, dat voor afbetaling zou mogen putten uit de Surinaamse bauxietopbrengsten, ‘onverantwoord ondernemerschap’ had getoond.

Over de bewering dat er steekpenning aan te pas waren gekomen, hadden partijgenoten van Herfkens, de PvdA-Kamerleden Gerritjan van Oven en Jeltje van Nieuwenhoven, in 1998 nog vragen aan minister Hans Dijkstal van Binnenlandse Zaken gesteld. Die antwoordde: “Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er noch bij de politie, noch bij het Openbaar Ministerie, noch binnen mijn eigen departement of dat van Buitenlandse Zaken gegevens voorhanden (… ) die wijzen op de betaling van steekpenningen door Ballast Nedam.”

Niks aan de hand dus. Maar juist als er, ook dit keer, niks aan de hand is, redeneert parlementslid Gajadien, kunnen regering en bouwer gerust transparantie bieden. Daar zijn alle partijen mee gediend.


De vragen

Strafkolonie.nl stelde de volgende tien vragen aan Ballast Nedam: 

1. Is het ontwerp voor de brug al afgerond?
2. Zo ja, zou ik voor de site over afbeeldingen/schetsen kunnen beschikken?
3. Wat worden de afmetingen?
4. Ik heb begrepen dat de nieuwe brug niet op dezelfde plaats maar wel nabij de oude brug komt te liggen. Kunt u aangeven waar en waarom juist voor die plek is gekozen?
5. Behelst de opdracht ook het 'opruimen' van de restanten van de oude brug?
6. Wanneer kan de bouw van de nieuwe brug naar verwachting beginnen?
7. Wanneer zal die bouw zijn afgerond?
8. Wat gaat de lokale bevolking van de aanleg merken?
9. Kunt u bij benadering aangeven hoeveel menskracht er met het project gemoeid zal zijn? Ook lokale arbeidskrachten?
10. Eindigt uw bemoeienis met de brug met de afronding van het project of heeft u er ook nadien nog bemoeienis mee?   

Lees onder het tabblad De Verhalen over de teloorgang van de Carolina-brug: De Brug, de Botsing en Berlusconi.

08-08-2011